ECVO

Het hoofddoel van het oogonderzoek, erkend door het Europees College van veterinaire oftalmologen of ECVO (ECVO Eye Scheme examination) is het onderzoeken van de ogen van de dieren en het vaststellen van erfelijke en vermoedelijk erfelijke oogaandoeningen.

Het onderzoek omvat een algemeen onderzoek van de ogen en de oogleden.

Op die manier kunnen ook niet-erfelijke oogaandoeningen vastgesteld worden.

Op het einde van het onderzoek wordt een “Rapport-oog-onderzoek” (Certificate of Eye Examination) afgeleverd.

De belangrijkste voordelen van een Europees certificaat zijn:

• Door de toename van verkeer van dieren voor tentoonstellingen en voor het fokken, is een universeel certificaat, dat herkenbaar is in de andere landen, een noodzaak.

• De kwaliteit van het onderzoek is gegarandeerd: alleen de door de ECVO erkende dierenartsen mogen het ECVO certificaat afleveren. Door het gebruik van het ECVO certificaat stemt de onderzoeker in met het volgen van de richtlijnen die door de HED (Hereditary Eye Disease) Commissie van het Europse College worden opgesteld. Het betreft een controle op en garantie van de kwaliteit van zowel het oogonderzoek als het respecteren van de regels die opgelegd worden aan de onderzoekers door de ECVO, via de HED commissie.

Wie kan u contacteren bij problemen?

Dr. Monclin is de verantwoordelijke van het Belgische panel. U kan hem contacteren voor vragen. U kan ook contact opnemen met één van de andere leden van het panel.

Wie kan deze testen doen ?

De dierenartsen, die erkend zijn door de ECVO om het oogonderzoek uit te voeren en een internationaal formulier kunnen afgeven zijn:

1.ECVO diplomates (Dip. ECVO): houders van een Europees diploma in veterinaire oftalmologie

2.Onderzoekers die deel uitmaken van het nationale oogpanel van het betrokken land, voor de bestrijding van erfelijke en vermoedelijk erfelijke oogaandoeningen, en als eye scheme examiners (ESE) erkend werden door de ECVO.

Voor België zijn de zeven leden die officieel erkend zijn door de European College of Veterinary Ophthalmology (ECVO) om deze certificaten uit te geven:

Dr Eveline Capiau, www.dierenoogarts.be, in Deurne of aan de UGent

Dr Magda Grauwels, www.magdagrauwels.be, in Tongeren en aan de ULg